Linda Duin
Maandag 23 maart
Vandaag hebben we vergadering, fijn om de collega’s even bij elkaar te zien via Skype. Iedereen beleeft deze situatie op een eigen manier. Alle klassen hebben andere behoeftes en dat is ook inherent aan het type leerlingen waarop de klassenindeling gebaseerd is. Een enkeling werkt al met LessonUp. Voor mijn leerlingen weet ik dat dit met veel ondersteuning zal moeten, ingesproken dia’s. Vorige week al besloot ik om hier deze week in te duiken.
Met de onderwijsassistent heb ik afgesproken dat leerlingen haar ook mogen benaderen als ze vragen hebben. Dat geef mij gelegenheid om me erin te verdiepen, want ik wil ook nog dat leerlingen met spreekvaardigheid aan de slag kunnen. Als gecertificeerd FlipGrid Educator weet ik gelukkig al hoe dat programma werkt en wat er voor de leerlingen uit te halen valt. En het mag, i.v.m. AVG wel belangrijk. Voor nu wordt er dus nog steeds met WhatsApp gewerkt, maar het zorgt vooral voor een hoop extra werk om het op die manier te doen. LessonUp biedt hoop op houvast en structuur voor de leerlingen en voor mij.
Dinsdag 24 maart
LessonUp, vandaag ben ik normaal gesproken ambulant, o.a. om lessen te kunnen ontwikkelen. Ik maak daar nu goed gebruik van. Nadat de leerlingen geactiveerd zijn start ik met het maken van een LessonUp. Ik wil een rustige basis creëren die bij de leerlingen zoveel mogelijk duidelijkheid zal geven. Dat lukt, er staat een LessonUp! Met een aantal personen test ik uit hoe het werkt op de mobiele telefoon. Ik schaaf soms wat bij en na een aantal pogingen staat er een les waar ik volledig achter sta. Er zit van alles in wat we normaal in de klas ook doen, op meerdere niveaus gedifferentieerd aanbod, dia’s met uitleg die met audio ondersteund zijn, ook heb ik er interactieve video’s van De Nederlandse Taalshow in verwerkt en, ook belangrijk, sport en bewegen. Dia’s met daarop de links naar de methodes en andere dia’s die ik vaker wil gebruiken sla ik op als favoriet.
Woensdag 25 maart
Sommige leerlingen hebben nog steeds geen laptop thuis. Samen met een collega ga ik die vandaag uitdelen op school. Ook geef ik die leerlingen hun werkboek van lezen. We hebben de leerlingen waar het om gaat uitgenodigd om langs te komen als ze vlakbij school wonen en voor diegenen die in de regio wonen rijd ik later op de dag langs om de laptop af te leveren. Voor leerlingen die op een plek wonen waar geen goede Wifi is breng ik ook een boek langs, dan kunnen ze in elk geval daarin verder werken. De leeslessen zullen de leerlingen nu zelfstandig moeten gaan doorlopen. Ik vertrouw erop dat het ze lukken gaat en dat ze mij en de onderwijsassistente zullen vinden als dat niet het geval is.
Donderdag 26 maart
We gaan ‘live’! De eerste LessonUp gaat naar de leerlingen. Nog voordat ik ook maar iets van leerlingen verwacht krijg ik het eerste berichtje al binnen. Het is één van de leerlingen die in Alfa C werkt gelukt om de app te installeren, maar hij komt er niet in. Zijn schoolmail werkt niet mee… Meer leerlingen blijken hier last van te hebben. Jammer! Maar opgeven wil ik nog niet. Dit is zo’n fijn programma dat het moet werken. Het lukt de leerling later toch om in de klas te komen, hij vindt het er mooi uitzien. Later volgen meer leerlingen. De klas druppelt steeds voller, maar ik mis de leerlingen die op de COA-locaties wonen. Later op de dag blijkt dat er nog steeds slechte Wifi is als ik een begeleider spreek. Daar wordt aan gewerkt, er zijn Wifiversterkers besteld. Gelukkig had ik de werkboeken van de leerlingen al gebracht dus ze werken in Ster in lezen, Samen in lezen of Verder lezen. Ze sturen video’s en foto’s van het resultaat. WhatsApp staat niet stil en wat een uitkomst in deze tijd!
Vrijdag 27 maart
Mijn collega vertelt dat je via WhatsApp ook een link naar leerlingen kunt sturen van een les die je aan een klas hebt toegevoegd. Zo kunnen ze toch in de LessonUp zonder dat ze de app hoeven te installeren. En je kunt leerlingen die snel klaar zijn ook extra lesstof aanbieden of de inhoud van een collega die een ander vak geeft op die manier delen. Super handig allemaal! Hopende dat het dan ook allemaal werkt doe ik dat, want ik verwacht wel foto’s en video’s van de leerlingen als antwoord op sommige vragen. Via een tweede telefoon (van zoonlief geleend) leg ik al beeldbellend uit hoe het werkt. Halverwege de middag gaat het goed in LessonUp, na wat heen en weer bellen met leerlingen beginnen ze het te begrijpen. Er zijn zelfs al video’s gemaakt in FlipGrid door de leerlingen waarvoor ik daarin spreekvaardigheidsoefeningen had klaargezet. Ik ben trots op ze! Let’s LessonUp en FlipGrid! Tevreden sluit ik mijn laptop af. Nu eerst weekend! Genieten van de zon met een taartje erbij, omdat het gelukt is en omdat ik dit weekend jarig ben.
Deze blog werd geschreven voor LOWAN vo.
Bekijk de lessen in LessonUp
Er zijn voorbeeldlessen beschikbaar!
Steeds wordt geduid voor welke ISK-doelgroep ze zijn. Bijvoorbeeld Alfa A, extra oefeningen Alfa B/C en NT2 beginners of meer uitdaging voor gevorderden.
Accepteer de uitnodiging en je kunt ze zien.