Linda Duin
15 – 19 februari De balans opmaken
Na een hectische periode wordt deze week de balans opgemaakt. Leerlingen maken toetsen. Vanuit beide klassen die, in twee groepen halve dagen onder mijn hoede zijn gaan leerlingen doorstromen. Zes gealfabetiseerde leerlingen gaan naar een NT2-instroomklas en een viertal instromers gaat naar de uitstroomklas. We nemen afscheid van negen leerlingen, die gaan verhuizen naar een vaste woonplaats. De meeste leerlingen hebben ondanks alle uitdagingen evengoed mooie stappen voorwaarts gezet.
Er zijn nieuwe collega’s die samen twee instroomklassen gaan draaien. Leerlingen worden evenredig verdeeld om de werkdruk zoveel mogelijk te spreiden en leerlingen meer persoonlijke aandacht te kunnen bieden. Vrijdag is een dag met een emotioneel randje door alle doorstromers en verhuizers. Trots ben ik op wat we met z’n allen hebben neergezet, in deze omstandigheden. De vakantie is dik verdiend. Een week rust en dan start klas 2A met elf Alfa’s.
Vlak voor de vakantie begint komt er ook nog goed nieuws binnen. Voor nieuwkomers wordt tijdelijk extra bekostiging aangeboden, een verlenging van 2 naar 4 jaar. Voor welke leerlingen het allemaal precies zal gelden en wat dit in de praktijk voor hen zal betekenen zal moeten worden bekeken. Het is een fijne wetenschap dat voor deze doelgroep een besluit is genomen dat hen te goede zal komen.
1 – 5 maart Verhuisbericht
Er wordt gestart met een studiedag. Tijdens de online startbijeenkomst met het team wordt verteld dat we, mede door ruimtegebrek in het gebouw waarin wij gehuisvest zijn, een nieuw onderkomen zullen gaan betrekken als schoollocatie. We verhuizen op korte termijn naar een ruim gebouw aan de overkant, waarin alle leerlingen vijf dagen per week hele dagen les kunnen gaan krijgen. Dat wordt inpakken! Het lokaal waarin de Alfaklas komt is bijna de helft kleiner dan het huidige lokaal, maar met de huidige elf leerlingen en mogelijkheid om nog wat leerlingen te groeien, is het haalbaar qua ruimte binnen de voorschriften.
8 – 12 maart Verhuizen
Deze week gaan we verhuizen. Maandag en dinsdag is er nog les, maar er wordt ook al ingepakt. Leerlingen helpen mee waar het kan. Veel wordt meegenomen, maar het biedt mij ook de kans om te selecteren wat weg kan. Als ik dinsdag de school verlaat weet ik dat ik voor de heropening op vrijdagochtend eigenlijk alleen op donderdagochtend werk. Mijn agenda voor woensdag en donderdagmiddag maak ik leeg om te helpen verhuizen en om zelf het lokaal in te kunnen richten en uitnodigend aan te kleden. De vrije uren die ik nu inlever haal ik volgende week wel weer in. Het is belangrijk dat alle klassen weer voluit naar school kunnen. Woensdag en donderdag richten we in, vrijdag hebben we een fijne openingsochtend. We draaien!
15 – 19 maart Starten en differentiatie
Nadat we vrijdag met elf alfaleerlingen zijn gestart op onze nieuwe locatie is het lokaal op maandag alweer volledig vol met zestien alfaleerlingen. Met vijf nieuwe leerlingen is het wel snel schakelen. Er zijn vier leerlingen over uit de alfagroep waarmee we het schooljaar startte. De andere leerlingen zijn er net twee of drie weken. De meesten zijn (semi-)analfabeet, maar er zijn ook enkele snelle andersalfabeten.
Er zit een hele andere klas dan waar we voor de vakantie mee te maken hadden. Het programma moet volledig terug naar de basis, de differentiatie wordt weer scherp gesteld en coachingstrajecten worden weer opgestart. Leerlingen worden zo snel mogelijk naar de voor hun best passende plek op hun persoonlijke leerlijn begeleid en het zelfstandige werken wordt geoefend, zodat er weer in groepen gewerkt kan worden. Thematisch-cursorisch liften de leerlingen deze week mee in het thema verkeer en vervoer, we gebruiken hierbij ‘Ik reis’ van Alfataal, aangevuld met materiaal vanuit DigLin+ en Praat je mee? Alles gaat gewoon door, ook als er nieuwe leerlingen instromen. En er zijn eigenlijk ook alweer vijf leerlingen klaar voor de overstap naar een instroomklas. Volgende week wordt hun huidige niveau vastgesteld en wordt de best passende instroomklas bepaald. En dan staan er bij de intakeklas ook alweer nieuwe leerlingen klaar om de alfaklas in te komen.
Deze blog werd geschreven voor LOWAN vo.