Linda Duin
Maandag 13 april
Vandaag geniet ik van een extra vrije dag, net als de leerlingen. Al is er toch eentje die het vrijdag niet gelukt was bij de afsluiting in Skype te zijn en mij vraagt waar de les blijft.
Dinsdag 14 april
De lessen zijn vernieuwd. ’s Morgens starten we met een terugblik moment, tot 10:00 wordt de feedback en feed forward bij de LessonUp van de dag ervoor bekeken en verbeteren leerlingen wat nodig is. Dan starten ze met de nieuwe LessonUp.
Ondertussen bel ik de Alfaleerlingen om afspraken te maken over DigLin+ en vervolgens Skypen we om 10:00 uur met de grote groep. De betrokkenheid is op dit tijdstip veel beter, gemiddeld zijn er 14 leerlingen aanwezig en daar ben ik best trots op. Leerlingen kunnen even met elkaar kletsen, wat ervaringen uitwisselen, ik kan complimenten geven aan leerlingen waarvan ik hoop dat anderen in de groep daar voor zichzelf ook iets van oppikken en er is gelegenheid voor het doornemen van de dagplanning. Leerlingen gaan aan het werk en melden zich met vragen of wij bellen hun als we zien dat ze niet werken. Wie niet aanwezig is wordt gebeld om te achterhalen waarom het niet lukte mee te doen.
Woensdag 15 april
Vandaag heb ik een afspraak met NH Nieuws, ze komen de start van de dag filmen en mij wat vragen stellen over het afstandsleren met nieuwkomers. Zaterdag wordt de opname online gezet, inclusief een begeleidend artikel: ‘Taalverschil maakt lesgeven op afstand extra uitdaging voor nieuwkomers’.
Donderdag 16 april
Ook ITTA gaat door met het maken van nieuw spreekvaardigheidsmateriaal bij Leerlijn Alfabetisering ISK, in samenwerking met Schoolinfo is er vanmiddag een Expertbijeenkomst. We hebben het over de lessen die we met onze Alfagroepen (deels) hebben uitgeprobeerd, want de buitenles lukte helaas niet meer voor iedereen door de crisissituatie. Het levert een waardevolle uitwisseling op waardoor er verder ontwikkeld kan worden.
Vrijdag 17 april
Er is deze week hard gewerkt. Via Skype had ik vandaag met twee leerlingen in Alfa A een live les, 30 waardevolle minuten. We lazen samen uit ‘Ster in lezen Alfa A – Les 4, tekst 2 Een fiets voor Bem’, waarbij de leerlingen eerst geactiveerd waren door de ‘LessonUp De Nederlandse Taalshow Aflevering 2: De fiets’ en woordenschatoefeningen in DigLin+ en ze hadden zelfstandig de les deels al gemaakt. Het smaakt naar meer!
Er is in het nieuws steeds meer te doen over de leerachterstand die leerlingen oplopen en ik merk dat ik er wat van vind. Leerlingen ontwikkelen nu juist heel veel andere vaardigheden doordat daar noodzaak voor is en ik zie talenten voorbij komen die anders wellicht verborgen zouden zijn gebleven.
Aandacht en vertrouwen, relatie continueren en de leerlingen autonomie en een gevoel van competentie geven is belangrijker dan ooit. Ik zie vooral ook gevoelige jongeren die elkaar en school missen en zich daarnaast ook zorgen maken om de gezondheid van zichzelf, hun geliefden en elkaar. Ze willen naar school maar vragen zich tegelijkertijd ook af of ze dat straks wel durven.
Wij doen wat kan.
Voor een aantal leerlingen zonder Wifi die al richting A2 gaan zijn weer nieuwe boeken uitgezocht, ze gaan rap door het materiaal heen. Gelukkig heb ik thuis ook altijd een eigen set van de NT2-boeken staan om lessen te kunnen voorbereiden. Maandag breng ik ze naar de leerlingen en dan bestel ik wel nieuwe. Nu eerst weekend!
Deze blog werd geschreven voor LOWAN vo.